• SVETO PISMO
  • NAŠE DELO
  • SODELUJ
DARUJTRGOVINA
Izdelek Izdelek je dodan v košarico.
  • Domov
  • Sveto pismo
    • Okusi
    • Poglobi
    • Podeli
  • Naše delo
    • Zdravilna Beseda
    • Živa Beseda
    • Življenje z Jezusom
    • Svetopisemski maraton
    • Božja beseda v novih medijih
    • Prisluhni Besedi
    • Ekipa
  • Sodeluj
    • Molitev
    • Donacija
  • Kontakt
  • Moj račun
  • Domov
  • Sveto pismo
    • Okusi
    • Poglobi
    • Podeli
  • Naše delo
    • Ekipa
    • Projekti
  • Sodeluj
    • Molitev
    • Donacija
  • Prisluhni Besedi
  • Trgovina1
  • DARUJ
  • Moj račun

Jezus med Slovenci – naš najbolj “znani neznanec”?

pred 7 let
Matic Jelovčan

V torek, 12. maja zvečer, smo sodelovali na pomembnem debatnem večeru z naslovom Jezus med Slovenci. V atriju ZRC SAZU ga je organiziral Forum za dialog med vero in kulturo, tokratni večer pa je moderiral generalni tajnik Svetopisemske družbe Slovenije g. Matjaž Črnivec. Na njem so kot gostje sodelovali: sociolog kulture dr. Nenad Vitorović, teolog p. Damjan Ristić ter teolog in sociolog dr. Vinko Potočnik. Uvod v večer je naredil voditelj Foruma g. Milan Knep, ki je poudaril, da je Jezus danes “naš najbolj znani neznanec“. G. Črnivec je razpravo začel takole: “Osebnost Jezusa iz Nazareta je znana vsem, vsaj zdi se tako. Toda čeprav ljudje o njem večinoma vedo zelo malo, ima skoraj vsak do njega zelo izrazito stališče, bodisi pozitivno bodisi negativno. In tudi med temi, ki ga dojemajo pozitivno, obstajajo velike razlike v predstavah o njem: za kaj se je zavzemal, katere vrednote je poudarjal in kakšnega izvora je bil. Komunisti ga štejejo za prvega komunista, ki je razglašal konec osebne lastnine in medčloveškega izkoriščanja, muslimani ga imajo za pravega muslimana, ki je že pred prerokom Mohamedom oznanjal islam, različne krščanske veroizpovedi pa ga razumejo kot svojega utemeljitelja in se pogosto sklicujejo prav nanj pri utemeljevanju svojih specifik. Kakor koli že, Jezusovo sporočilo o Božji vladavini je v svojem času izzvalo burno družbeno reakcijo, tako pozitivno kakor negativno, ki se je nadaljevala tudi pozneje, ko so to sporočilo njegovi učenci raznesli drugam. V četrtem stoletju je to »Jezusovo gibanje« doživelo pomembno, v mnogočem usodno transformacijo, ko je postalo glavna ideologija imperija. V tej obliki je v 8. st. doseglo tudi naše prednike in odtlej pa vse do danes tako ali drugače pomembno zaznamuje slovensko družbo in oblikuje njeno kulturo.” Nato je nadaljeval z uvodno predstavitvijo izsledkov raziskave o Jezusu, ki jo je v sodelovanju s prof. Bahovcem s Teološke fakultete pripravila Svetopisemska družba (izsledke raziskave si lahko v celoti ogledate spodaj) in ki jo je na reprezentativnem vzorcu 713 anketirancev izvedlo podjetje Parsifal. Med najzanimivejše ugotovitve spada dejstvo, da večina anketirancev meni, da zelo dobro (17,2%), dobro (38,0) ali vsaj srednje dobro (33,5%) seznanjena z Jezusom in njegovim naukom, ta njihova seznanjenost pa v glavnem izvira iz osnovnošolskega verouka (53,0%). Le 9,3% anketirancev se je z Jezusom seznanila preko primarnega vira, Svetega pisma. V razpravi so sogovorniki ugotavljali, kako zanimivo je, da toliko ljudi meni, da o tej temi zadosti vedo, obenem pa se število tistih, ki bi o Jezusu želeli izvedeti več, ujema s številom tistih, ki verjamejo v osebnega Boga (26,6% oziroma 28,5%). Med katoličane se prišteva velik odstotek ljudi, kar 71,6%, vendar je zanimivo, da jih le 28,5% meni, da obstaja osebni Bog, ter le 37,8%, da je Jezus dejansko telesno vstal od mrtvih. Ker sta ti dve trditvi temelj krščanskega verovanja, ta raziskava potrjuje izsledke prejšnjih, ki so ugotovili, da imamo na Slovenskem opraviti predvsem s kulturnim krščanstvom, ki za ljudi ni povezano z vsakdanjim življenjem in pogosto ne vključuje niti najosnovnejših krščanskih verovanj. Kaže se precejšnja brezbrižnost do temeljne kerigme krščanstva. V pogovoru so sogovorniki ugotavljali, da je to v veliki meri posledica imperialne Cerkve, ki so jo ljudje stoletja dolgo doživljali kot vir nadzora. Zanimivo je, da že Brižinski spomeniki, kot najstarejši krščanski dokument v slovenščini, imena “Jezus” sploh ne omenjajo, njegovo osebo pa komajda; potreben je predvsem kot tisti, ki legitimira (imperialno) Cerkev in posredno s tem tudi vladarja. Ta tradicionalna oblika vendarle ni bila v vsem slaba, bi pa lahko bilo stanje dosti boljše, če v zgodovini ne bi prišlo do navezave Cerkve z državo. Na nek način je takšna tradicionalna oblika omogočila preživetje krščanstva na Slovenskem, obenem pa je – čisto na kulturni ravni – iz njega naredila težko osvojljivo trdnjavo za iskalce. Prof. Potočnik se je spomnil časa izpred petdesetih let, takoj po koncilu, ko je bilo za marsikoga pohujšljivo, da so mladi duhovniki začenjali poudarjati oznanilo o Jezusu kot prijatelju. Kako veliko je kulturnih elementov, ki človeku otežujejo vstop v Cerkev tudi po tem, ko se je na osebni ravni že srečal z Jezusom, je iz lastnih izkušenj povedal p. Damjan Ristić. Ko je slovensko izkušnjo primerjal z bivanjem v Zambiji, je videl, kako pomembno je, da se še bolj osredotočimo na izvorno oznanilo, da začnemo ponovno “brati navodila”. Ker se je skozi zgodovino podoba Jezusa uveljala skozi različne kulturne filtre, danes ljudje poznajo predvsem zunanje kulturne oblike krščanstva, ki so pogosto povezane z zahtevami “moraš to in ono”, katerim pa običajno ne poznajo vzroka. Zato je morda v njih prisoten tudi strah, da bi z “več Jezusa” prišlo tudi do več tega, kar človek “mora”. Obenem je v ljudeh vedno prisoten strah, da bi se z evangelizacijo in vrnitvijo h koreninam krščanstva ponovno vrnila tudi želja po oblasti. G. Vitorović je izpostavil vizijo časa, ko ob oznanjevanju evangelija ne bomo več naleteli na nobeno drugo spotiko kot le na spotiko Kristusovega križa, ki mora edina ostati. Zato je danes, ko se želimo bolj približati izvornemu nauku tega “nevarnega pridigarja iz Nazareta”, toliko pomembneje, da smo njegovi pristni učenci. Vsaka institucija namreč zmore samo toliko, kolikor zmorejo ljudje, ki so vključeni vanjo. Zares moramo živeti to, kar učimo, kot pravi papež Frančišek. Zato je bistveno, da vstopimo v proces učenja, da postajamo podobni njemu, ki ni prišel, da bi mu stregli, pač pa da bi stregel in dal svoje življenje za druge (prim. Mr 10,45). Drugim bo krščanstvo postalo zanimivo le, če bomo mi sami postali bolj pristni, če bomo dovolili, da se v nas vedno bolj razvija Jezusov značaj. Pomemben način za dosego tega cilja je v tem, da se vedno znova “preobražamo z obnovo svojega uma” (Rim 12,2) preko rednega branja Svetega pisma. Tega branja nam, Slovencem, ki smo “stari katoličani”, kot pravi prof. Potočnik, zelo primanjkuje. Ljudje ne berejo Svetega pisma, so počasni v duhovnem poglabljanju in meditaciji, saj ne uvidijo, kakšne spremembe to lahko prinese v njihovo vsakdanje življenje. Tisti, ki se temu potem posvetijo, pa ugotovijo, da jim je žal, da so bili prej tako “zabiti” in zaprti za te razsežnosti. Tudi če ne razumemo vsega kar beremo, je dobro, da beremo daljše odlomke, je dodal dr. Vitorović. Če človek bere Sveto pismo samo na racionalni ravni, se zapre za celostno doživetje žive Besede.

Poročilo pripravil: Benjamin Siter

Oglejte si video posnetek celotne razprave. 

Utrinki z Molitvenega zajtrka
Svetopisemski glasnik – junij 2015

Išči po strani

Zadnje novice

Evropa, kam greš?
Molitveni zajtrk v angleškem parlamentu 
Brezplačne ali cenejše e-knjige
Prisluhni Besedi čez poletje
Svetopisemski glasnik – binkošti 2022

S svojim darom pomagajte širiti Božjo besedo!

"*" indicates required fields

1Znesek
2Nekaj o vas
3Plačilo
Znesek donacije*
Izberite znesek, ki ga želite darovati.
Vpišite znesek donacije.
Darovati želim*
Način plačila*
Za izvedbo mesečnih donacij izberite plačilo s kartico ali PayPal.
PayPal
American Express
Discover
MasterCard
Visa
Supported Credit Cards: American Express, Discover, MasterCard, Visa
 
Za darovanje prek spletne banke oz. UPN naloga uporabite naslednje podatke:

  • Namen: Dar-Sveto pismo
  • Prejemnik: Društvo Svetopisemska družba Slovenije, Tržaška cesta 118, 1000 Ljubljana
  • IBAN: SI56 6100 0002 2919 216
  • BIC/SWIFT: HDELSI22
  • Referenca: SI00-01
  • Koda namena: CHAR

Uporabite pa lahko tudi QR kodo za nakazilo donacije:

Hvala za Vaš dar!
Consent*
*
Ti pogoji poslovanja določajo pogoje za plačevanje donacij na spletni strani Svetopisemske družbe Slovenije (https://svetopismo.si/, v nadaljevanju »spletna stran«). Stran upravlja Društvo Svetopisemska družba Slovenije, Tržaška cesta 118, 1000 Ljubljana (v nadaljevanju: Društvo).

»Donator« v teh pogojih poslovanja predstavlja vsako fizično ali pravno osebo, ki se odloči za donacijo preko spletne strani Društva ali na druge načine.

Z uporabo spletne strani uporabnik sprejema in soglaša z vsemi določbami teh pogojev poslovanja, ki vključujejo tudi vse povezave in njihove sestavne dele ter potrjuje, da je bil seznanjen s politiko zasebnosti.

1. Informacije o upravljalcu


Upravljalec in njegov naslov: Društvo Svetopisemska družba Slovenije, Tržaška cesta 118, 1000 Ljubljana.
Matična številka: 5826144000
Davčna številka: SI43017487

2. Dokončna potrditev donacije


Donator se ob donaciji odloči za enkratno ali večkratno donacijo. Sam tudi izbere znesek donacije. Donacija je dokončno potrjena in zaključena, ko donator vnese vse podatke v obrazec na spletni strani in izvede plačilo.

3. Možnost vračila donacije


Če želi donator vračilo donacije, mora to sporočiti Društvu v 8 dneh od opravljene donacije. Donacija bo povrnjena najkasneje v 14 dneh po prejemu sporočila o odstopu od donacije. Enkratne donacije bodo vrnjene v celoti, pri večkratnih pa zadnja prejeta donacija. Donacijo bomo vrnili na donatorjev tekoči račun.

Vračila donacij mora donator sporočiti izključno na elektronski naslov [email protected]

4. Pogodba o donaciji


S potrditvijo donacije velja, da je med donatorjem in Društvom sklenjena pogodba o donaciji, ki jo sestavljajo ti pogoji poslovanja.

Društvo bo skladno z interno politiko shranilo podatke o donaciji ter druge spremne dokumentacije, ki je hranjena zaradi potreb skladnosti z davčno in/ali drugo relevantno zakonodajo ter zaradi potreb izvedb morebitnih inšpekcijskih, revizijskih in/ali drugih podobnih pregledov ter donatorju posledično ni na voljo.

5. Izključitev odgovornosti


Društvo si pridržuje pravico, da zaradi vzdrževanja, tehničnih ali drugih težav začasno ali trajno onemogoči dostop do spletne strani. Društvo ni odgovorno za povrnitev morebitne škode ali stroškov, ki jih ima donator zaradi prenehanja, nedelovanja ali ovir pri delovanju spletne strani www.svetopismo.si.

Društvo ne odgovarja za škodo, ki utegne nastati na donatorjevi strojni opremi, programski ali drugi opremi zaradi uporabe spletne strani. Donator mora sam zagotoviti ustrezno zaščitno opremo (redno posodobljen operacijski sistem, uporaba antivirusnega programa itd.) pred dostopom do spletne strani in njeno uporabo.

Donator mora zagotoviti ustrezno varnost in zaupnost tistih podatkov, ki se uporabljajo za prijavo na spletni strani (elektronski naslov, geslo). Društvo ne odgovarja za škodo, ki bi donatorju utegnila nastati zaradi nepooblaščenega razkritja ali uporabe podatkov za registracijo.

Če zbrana sredstva presežejo potrebe posameznega projekta, se sredstva lahko porabijo za druge svetopisemske projekte v Sloveniji ali po svetu, ki jim sredstev primanjkuje, oziroma za splošno podporo delovanja Društva.

Pri donacijah za svetopisemske projekte po svetu ali za svetopisemske projekte v Sloveniji, ki jih ne izvaja Društvo, si Društvo pridržuje pravico, da si do 20% zbranih sredstev pridrži za kritje svojih administrativnih stroškov.

6. Uporaba prava in pristojnost


Pravna razmerja med donatorji kot uporabniki spletne strani in Društvom kot upravljalcem spletne strani se urejajo v skladu s predpisi Republike Slovenije. Morebitni spori se rešujejo po mirni poti; če to ni mogoče, je za reševanje sporov pristojno sodišče v Ljubljani.

7. Končne določbe


Neveljavnost katere koli določbe teh pogojev poslovanja, ne glede na razlog neveljavnosti, ne povzroči neveljavnosti teh splošnih pogojev kot celote. V takem primeru se neveljavna določba šteje za nezapisano, medtem ko ti splošni pogoji še naprej ostanejo v veljavi, brez neveljavne določbe.

Če so določbe teh pogojev poslovanja v nasprotju z določili posamične pogodbe med donatorjem in ponudnikom oz. dogovorjenih posebnih pogojev, veljajo določila posamične pogodbe oz. dogovorjenih posebnih pogojev.

Ti pogoji poslovanja pričnejo veljati 14. 11. 2017.
This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Društvo Svetopisemska družba Slovenije
Tržaška cesta 118, 1000 Ljubljana
DŠ: SI43017487
MŠ: 5826144000
T: (01) 430-62-40
M: 041 629 419
E: [email protected]
Odpiralni čas: vsak delavnik od 8:30 do 16:30.

Facebook
Twitter
Instagram
YouTube
E-pošta
zemljevid-svetopisemska
DARUJ
TRGOVINA

O Svetopisemski družbi
Arhiv objav
Povezave
Svetopisemski tečaj

Splošni pogoji
Zasebnost
Prijava